I går kväll kände jag en fladdrande känsla av inspiration till att göra något dagen efter (i dag). Jag kände att det skulle kunna vara rätt skönt att paddla omkring här hemma och pyssla med lite vardagliga saker. Jag funderade på dammsugning, lite tvätt och disk, kanske städa undan så att adventstakarna kunde få plats i fönstren. Så jag ställde klockan på nio, som vanligt och kände att i morgon kunde nog bli en bra dag ändå.

När klockan ringde slog autopiloten på som alltid och jag snoozade utan att ens öppna ögonen. Två snooz senare var jag i alla fall vid medvetande och noterade att ena farbrorn krupit upp mot huvudkudden. Han låg där och såg så rund, fluffig och kärleksfull ut så jag ville inte kliva upp och förstöra stämningen. Dessutom var jag fortfarande trött. Ytterligare några snooz senare orkade jag klia honom lite bakom örat och sedan började även hjärnan att vakna till liv igen. Jag började som varje morgon att mentalt försöka tvinga mig upp ur sängen eftersom jag måste ta medicinerna. Det är oftare och oftare bara det som får mig att faktiskt kliva upp.

Två och en halv timma efter att klockan ringde första gången satt jag i soffan med kaffemuggen i handen. Dagen kändes som ytterligare ett personligt misslyckande, men strax efter det hände några saker som helt ändrade riktningen av resten av den. Först fick jag ett telefonsamtal. Jag blir alltid så glad när F ringer, vi tycks ha gått i varandras fotspår, eller jag har snarare kanske vandrat i hennes. Vi pratade länge och skrattade en del tillsammans och jag fick energi nog att resa mig ur soffan och faktiskt börja göra något. Det är jobbigt och jag blir andfådd på en gång, men det känns bra! Det känns lite som om jag slapp soff-fängelset idag.

Jag gick ut och kollade i brevlådan och där fanns ett stort brunt paket adresserat till mig. När jag öppnade paketet doftade det underbart av jul och kryddor och däri fanns ett brev som berörde mig starkt och ett ”vardagslyx-paket” från svägerskan. Helt underbart! Läsning, thé, choklad, lite ”vardagsspa” i form av två ansiktsmasker och mycket annat smått och gott. Det bästa, som också gav mig ett gott skratt, var en påse med googly eyes. En av mina absoluta favoritsketcher från Saturday night live är nämligen ”Indoor Gardening Tips from a Man Who’s Very Scared of Plants” med Christopher Walken. Har ni inte sett den, så gör det! (Jag hade länkat om jag hittat någon fungerande url, men SNL är snabba på att ta bort allt från youtube och all streaming fungerar bara i usa. Skittrist.)

När jag pysslat klart med mina googly eyes, lovar jag att fota och lägga upp här så ni får se resultatet.