Man blir inte rik av att vara sjuk. Även om jag har haft en enorm tur med alla försäkringar jag har och med alla myndighetskontakter, så minskar inkomsten kännbart. Man blir heller inte pigg av att vara sjuk. Det blir ett helt företag att gå till affären och att ta sig upp och ned för trappen dränerar energidepåerna jag har i mina taniga benmuskler. Därför började vi leta efter en ny lägenhet för ett tag sedan.

Nu slumpade det sig så att det fanns en ledig, billigare (och så klart tyvärr mindre) lägenhet på nedre botten i området bredvid vårt. I fredags fick vi komma och titta på den och bestämde oss för att tacka ja. Vi flyttar september/oktober, så det är ganska snart, men det ska bli skönt att slippa trappen och få lite mer rätsida på ekonomin. Dessutom kommer jag få en liten uteplats som jag önskat mig ända sedan jag flyttade hemifrån första gången! Just nu är den full av obestämbara blad och ogräs, men till nästa sommar kan jag ordna till en liten gräsmatta och en fin rabatt. Att fläta tårna i grönt gräs till morgonkaffet kommer att bli som en dröm…

Det är aldrig roligt att flytta tycker jag. Man lämnar på något vis sitt territorium och under en period bor man hemma hos någon annan. Sitter på någon annans toalett, gräver i någon annans kylskåp, öppnar någon främmande persons garderober och köksskåp. Maken är orolig över att det ska bli ”insekts-VM” hemma hos oss nu, så det får vi försöka ordna med någon sorts nätdörr eller liknande, jag hoppas att det kommer att bli bra i slutänden. Fördelarna väger över.

Just nu i alla fall.