Jag har i flera dagar tänkt på att försöka ge någon sorts uppdatering om vad som händer här, men jag har bara lyckats komma så långt att jag öppnar laptopen och loggar in på wordpress. Nu ska jag i alla fall försöka ge någon sammanfattning av mitt liv de senaste dagarna.

Vi träffade läkaren i slutet av veckan när resultatet av benmärgsprovet hade kommit tillbaka. Det visade att det var som vi trodde, leukemin hade börjat röra på sig igen och jag hade blaster i blodet. Det hade tagits fler prover, bland annat ett resistensprov där de tagit sjuka celler från mig och in vitro (alltså på lab) utsätter dem för olika typer av cellgifter för att se om- och i så fall vilka droger som skulle kunna trycka ned leukemin. Risken fanns att mina sjuka celler hade utvecklat en resistens. Vi fick vänta ytterligare någon dag på de resultaten och jag sattes på bromsmedicin under tiden- ett milt cytostatikum i tablettform som jag kan ta hemma.

Resistensprovet visade att det fanns en drog kvar som de sjuka cellerna reagerade på, ett par intermediära och en radda som inte fungerade alls. Men det gav oss åtminstone ett val. Antingen kunde jag fortsätta med bromsmedicinen hemma, tills kroppen inte orkar längre, eller så kunde jag prova en till tyngre kur som ger mig ett strå att hänga fast vid ett tag till. Jag kunde göra valet eftersom jag har möjligheten att fortsätta få vita blodkroppar från donatorn, ”annars hade det inte varit någon idé alls” sade läkaren.

Jag valde den tyngre kuren, trots riskerna. Jag ser det som att även om det inte skulle fungera, så har jag kanske köpt lite mer tid. I morgon klockan 11 skall jag infinna mig igen på akademiska för en femdagarskur, jag hoppas kroppen håller en sista gång! Håll tummarna!