AML. Akut Myeloisk Leukemi. Eller mina initialer. Det gick upp för mig bara härom kvällen. Men jag tänker inte låta min diagnos bli min identitet, det vore inte alls bra. Det skulle begränsa mitt liv så mycket mer och skulle inte göra mig friskare, snarare tvärtom. Mitt (och min familjs) liv har förändrats drastiskt, och det bästa jag vet idag, är ändå de dagar som faktiskt liknar en vardag.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, så har alla härliga personer jag mött i och med min vård, sagt att man kommer ut på andra sidan sjukdomen som en helt annan person. Jag har ända sedan jag hörde det första gången undrat hur mina erfarenheter kommer att färga mitt liv. Några förändringar har jag sett, och de är inte speciellt bra om jag får säga min mening. Till exempel har jag upptäckt att jag har blivit rädd för en massa saker. Främst sådant som kan få mig att behöva uppsöka sjukvården igen, det skulle kännas som om jag blev fängslad.

Rädd för att bli misshandlad om jag är ute ensam på kvällen, rädd för att ramla och börja blöda eller bryta ett ben, rädd för att åka bil. Jag funderar på hur jag skall kunna ta upp dykningen när jag blir frisk om jag känner obehag i en bil. Jag är rädd för att bli gammal. Då blir man sjuk. Cancer är en så vanlig diagnos idag, tänk om jag får cancer igen. Jag får plötsliga och häftiga känslor av dödsångest i vissa situationer. Speciellt vid tillfällen då jag befinner mig på  sjukhuset och får ser människor som är sjuka. Jag vet inte om jag är mest rädd för att dö, eller för att bli frisk och sedan bli sjuk igen och behöva gå igenom allt det här en gång till. Därför hoppas (och tror) jag att jag ännu inte kommit fram till andra sidan sjukdomen, att allt det här kommer att ändra sig när jag faktiskt blir frisk. Att den nya människan blir bättre, gladare och mer tacksam, som inte låter rädsla styra sitt liv.

Det är långt ifrån någon solskenshistoria det här, men den är heller inte nattsvart. Jag rör mig fortfarande i ett dimmigt dunkel och det enda jag kan hoppas på är att dunklet kommer att övergå till gryning och inte till natt.