Alltså, jag vet att jag har cancer. Jag vet att leukemi är en allvarlig sjukdom, ergo- jag är allvarligt sjuk. Fast jag hade inte tänkt att skriva så mycket om det egentligen. Det är klart att det förmodligen kommer inlägg om mitt mående, men det var inte den primära tanken med bloggen utan mer allt runtomkring. Jag vill bara förklara, så ni inte tycker att jag slätar över eller förskönar.

Två av de mest störande och irriterande restriktioner av alla de hyllmeter av förbud jag har fått från vården är förbudet mot tandtråd, riktiga tandbortstar och nagelklippning(?).

Prova att gå omkring med någonting mellan tänderna en  hel dag och samtidigt undvika att bli ett irriterat monster med träningsvärk i tungan. Att samtidigt inte kunna borsta tänderna som en normal människa gör inte saken bättre. På avdelning 50C får man nämligen inte använda tandborste, utan man blir tilldelad något som knappt  liknar en sorglig ursäkt för tandborste (man kan inte ens köpa dessa tingestar på apoteket). Borsten är så mjuka att tillverkaren lika gärna kunde ha struntat att sätta dit dem och istället sälja ett bart plastskaft. När det var som sämst hade jag kunnat klippa av mig ett finger för lite tandtråd.

Förbudet mot att klippa naglarna är minst lika irriterande, det går väl an med fingernaglarna, men har ni provat att fila ner tånaglarna med en klumpig nagelfil i plast? Gör inte det.

Jag kan förstå och kanske till och med acceptera det här med tänderna. Man vill inte att jag skall få infektioner och blödningar som faktiskt är ganska lätt hänt när man redan är känslig i munslemhinnorna, men naglarna? Jag har levt i 31 år och jag har hittills aldrig någonsin klippt av mig fingertoppen när jag skulle ansa naglarna. ”Går det ens?” tänkte jag när jag fick detta förklarat för mig. Några dagar senare vid en blodtransfusion, låg jag bredvid en person med bandage på hela främre delen av foten. Personen förklarade att h*n hade klippt tånaglarna.

Jag har blivit en fuskare. Nu när jag har varit hemma i flera veckor, så har jag både gått över till min gamla trogna eltandborste, införskaffat mina vänner plackers twin OCH klippt naglarna! Och GUD vad skönt det var!

Men säg det inte till någon…