Jag har funderat rätt mycket på hur jag vill försöka fixa till håret när det börjar komma tillbaka. Än så länge har jag inte ens tappat allt och det jag har kvar har helt enkelt fläckvis slutat växa. Det har tunnats ur en del på huvudet och på ögonfransarna. Det märks inte så mycket om jag inte försöker lägga på maskara, men då blir det å andra sidan väldigt uppenbart så det har jag slutat med. Jag har kvar mina svarta mustiga hår på benen, de sitter som fastmurade medan håret under armarna och mellan stortårna har fallit. Underligt det där…

Jag hade hela tiden bestämt mig för att så fort mitt hår började rasa av, så skulle jag raka bort alltihop, för att slippa ”fantafrisyr” om ni kommer ihåg den från reklamen. Samtidigt hade jag blivit övertalad att tacka ja till landstingets erbjudande om peruk. ”Du kan ju alltid förvara den i en låda om du inte vill ha den och skulle du ångra dig, så finns den ju där”. Mötet med peruktanten (som ville se mitt naturliga hår) blev framflyttat och mitt hår föll i allt större testar snabbare och snabbare. Till slut gav jag upp och började raka av alltihop. Jag ville lattja lite och började att raka bara toppen på skallen för att få en munkfrisyr när jag hör någon komma genom slussen på mitt rum. Det var peruktanten.

När hon fick se mig utbrast hon förtvivlat ”Neej, så får du inte göra!!”. Jag hade rakat med den kortaste längden på trimmern och tydligen gjorde det att mina hårsäckar skulle få svårare att falla ur när de dog. Jag skulle få röda prickar av inflammationen som skulle bli. Jag fick helt enkelt lov att raka resten av huvudet med en större längd inställd på trimmern. Jag fick gå omkring och se ut som en 50-årig man med tillbakadragande hårfäste i veckor efter det… Peruken ligger tryggt i lådan.

Man kan tydligen få både ny färg och kvalité på håret när det kommer tillbaks, ytterligare ett underligt fenomen. Jag skulle i alla fall vilja ha en liknande frisyr som Morena Baccarin när hon spelar Anna i nyproduktionen av den gamla klassikern ”V”. Hon ser ju bara så jävla proper ut.

Eftersom jag varken har så mycket ork eller möjligheter att göra vettiga saker nuförtiden, så tittar jag ganska mycket på de tv-serier som går på dagarna. I Topmodel finns det en tjej med en frisyr som jag fastnat för och vill testa när håret vuxit ut lite till- Naima med den klassiska mohikanen!